شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان
جریانی که باعث اعتماد به نفس می شود به ترتیب از عزت نفس شروع ، به شکل گیری خود پنداره و بعد به خود کارایی کودک منجر شده و در آخر به اعتماد به نفس ختم می شود.
اولین چیزی که از والدین کودک به ارث می رسد عزت نفس است. عزت نفس از طریق گفتار والدین بوجود می آید . گفتاری که حاکی از تنبیه ، سرزنش ، بی علاقگی باشد ، عزت نفس مناسبی را در پی نخواهد داشت . اگر عزت نفس پایین باشد خودپنداره کودک هم به به طبع کاهش می یابد.به این خاطرکه خودپنداره تصویری است که کودک ازخودش داردواین خودپنداره در ابتدا تحت تاثیر رفتار والدین و بعد معلمین و اولیای مدرسه و جامعه قرار می گیرد.
فردی که خود پنداره منفی دارد از خود کارایی مناسبی برخوردار نیست یعنی که نمی تواند از قابلیت های خودش استفاده کند. همه افراد کره زمین بالقوه دارای توانایی و پتانسیل هستند
اما بایدشرایطی مهیا شود که فرد بتواند بالقوه رابالفعل تبدیل کند.فردیکه خودکارایی مناسبی
را نمی تواند پرورش دهد به طور حتم نمی تواند اعتماد به نفس مناسبی را نشان دهد.
بنابراین با تغییر محیط خانه و مدرسه به فضایی امن برای ابراز وجود کودکان مثل استفاده از روشهای گفتگو برای حل مسئله به تقویت اعتماد به نفس کودکان کمک کنیم.
واحد مشاوره
____________________________________________________
کودک مسئولیت پذبر می خواهید؟...
اول: او را از اشتباه کردن نترسانید.
دوم:زمانی که اشتباه کرد به جای دادن هرنوع حس بد به او جبران کردن را بیاموزید.
سوم : به اندازه توانایی هایش به او مسئولیت بدهید.
چهارم: غر زدن ، نق زدن ،دستور دادن،تنبیه کردن فقط فرزندان را ترسو و لجباز و شکست خورده بار می آورد.
پنجم: فرزندتان را مستقل بار بیاورید نه وابسته.
ششم: مسئولیت رفتار خودتان را بپذیرید تا فرزندتان از شما بیاموزد.
هفتم : به جای تمرکز بر اشتباهات فرزندتان،کارهای مطلوب او را تشویق کنید.
هشتم: به کودکان می توان تمام کارهای مطلوب را با تشویق،داستان گویی،آواز خواندن،مسابقه دادن،بازی کردن آموزش داد.
نهم: کلید موفقیت آموختن همکاری به جای لجبازیست...
پیروز باشید
واحد مشاوره
____________________________
نقش خانواده در کاهش اضطراب امتحان
-ایجاد جو عاطفی دور از تنش یا مشاجره
- محدود نمودن مهمانی ورفت وآمدهای مکرر
-توجه به خواب ، استراحت و تفریح دانش آموزان
-کاهش یا حذف وظایف محوله خانگی به دانش آموزان
-حمایت و اطمینان بخشی در دوران امتحانات
-کاهش زمان تماشای تلویزیون تا حد امکان
-خودداری از ایجاد ترس ودلهره در دانش آموزان
-خودداری از سرزنش دانش آموزان به واسطه امتحان ناموفق
-خودداری از فشار و توقع بیش از حد برای مطالعه دانش آموزان
خودداری از حبس نمودن دانش آموزان برای مطالعه
-پیش بینی نغذیه مناسب و قوی ویژه دانش آموزان در ایام تعطیلات و عدم مصرف مواد کافئین دار مثل نوشابه ،قهوه و غذاهای پر ادویه در برنامه غذایی
-عدم بروز انتظار بالا و کمال گرایی از فرزندان از سوی خانواده نسبت به نمرات بالا
-عدم مقایسه فرزندان با یکدیگر و یا دیگران
-ایجاد انگیزه، تقویت روحیه با تقویت های مطلوب
-مرور برگه های امتحانی به منظور شناسایی و رفع نقاط ضعف درسی آنان
شاد باشید
واحد مشاوره