5 خرداد 1395

سواد رایانه ای معلمان، باعث افزایش میزان یادگیری دانش آموزان می شود؟

مولف: معصومه محزونی   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

سواد رایانه ای معلمان، باعث افزایش میزان یادگیری دانش آموزان می شود؟

سواد رایانه ای معلمان، باعث افزایش میزان یادگیری دانش آموزان ابتدایی در درس علوم تجربی می شود اما این در حالی است که تعداد معلمان فاقد سواد رایانه ای در ایران بیش از معلمان دارای سواد رایانه ای است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، شکوفه کیانی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه؛ در پایان نامه خود که به راهنمایی دکتر سید حسن مرتضوی امیری تدوین کرده، به بررسی رابطه سواد رایانه ای معلمان با میزان یادگیری و یادداری درس علوم تجربی دانش آموزان پایه پنجم پرداخته است.

براساس نتایج به دست آمده در این پژوهش، سواد رایانه ای معلمان توانسته است باعث افزایش میزان "یادگیری" دانش آموزان در درس علوم تجربی گردد. و نیز داشتن سواد رایانه ای معلمان باعث تفاوت میزان "یادداری" در میان دانش آموزان آنها نسبت به معلمان فاقد سواد رایانه ای نمی شود. همچنین تعداد معلمان فاقد سواد رایانه ای(28/64%) بیش از معلمان دارای سواد رایانه ای است(71/35%).

در ابتدا هدف از پژوهش حاضر بررسی شناسایی میزان سواد رایانه ای معلمان و اثر سواد رایانه ای معلمان بر میزان یادگیری و یادداری درس علوم تجربی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی بود.

فرضیه های پژوهش عبارت بودند از:

بین میزان یادگیری دانش آموزان پنجم ابتدایی که معلمان آنها دارای سواد رایانه ای بوده با آنهایی که معلمانشان فاقد سواد رایانه ای بوده در یادگیری درس علوم تفاوت معناداری وجود دارد.

بین میزان یادداری دانش آموزان پنجم ابتدایی که معلمان آنها دارای سواد رایانه ای بوده با آنهایی که معلمانشان فاقد سواد رایانه ای بوده، در یادداری درس علوم تفاوت معناداری وجود دارد.

بین تعداد معلمان دارای سواد رایانه ای و معلمان فاقد سواد رایانه ای تفاوت معناداری وجود دارد.

در این تحقیق، جامعه آماری شامل معلمان و دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اسلام آباد غرب (کرمانشاه) بود. و تعداد نمونه برای شناسایی میزان سواد رایانه ای معلمان 56 نفر مرد و در بخش بررسی اثر سواد رایانه ای 2 نفر معلم دارای سواد رایانه ای و 2 نفر فاقد سواد رایانه ای همراه با دانش آموزان هرکدام از این معلمان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.

ابزار گرد آوری داده ها را  دو پرسش نامه محقق ساخته (پرسش نامه سنجش سواد رایانه ای معلمان و پرسش نامه سنجش یادداری درس علوم تجربی دانش آموزان) به علاوه نمرات آزمون پایانی (خرداد ماه) دانش آموزان در درس علوم تجربی بود.

نتایج پژوهش حاکی است: درصد معلمان فاقد سواد رایانه ای (28/62%) به طور معناداری بیش از معلمان دارای سواد رایانه ای (71/35%) است. آزمون(t) مقایسه میانگین ها نشان داد، میانگین "یادگیری" درس علوم تجربی در دانش آموزان معلمان با سواد رایانه ای به طور معناداری بیشتر از میانگین درسی علوم در دانش آموزانی است که معلمان آنها فاقد سواد رایانه ای می باشند. اما سواد رایانه ای معلمان نتوانسته است باعث تفاوت در میزان "یادداری" دانش آموزان در درس علوم تجربی گردد.

یکی از فرضیه های پژوهشی به بررسی تفاوت میزان یادگیری دانش آموزانی که معلمان آنها دارای سواد رایانه ای بود با دانش آموزانی که معلمانشان فاقد سواد رایانه ای بوده اند، پرداخت. آزمون(t) مقایسه میانگین های دو گروه مستقل نشان داد که دو میانگین مذکور در سطح معناداری a = %1 معنادار می باشد، لذا فرضیه پژوهش تأیید می گردد. بر این اساس دانش آموزانی که معلمان آنها دارای سواد رایانه ای از جمله آشنایی و کاربرد مفاهیم پایه کامپیوتر، Power Point  و World هستند، میزان یادگیری آنها در درس علوم تجربی بیش از آنهایی است که معلمانشان فاقد سواد رایانه ای هستند.

شایان ذکر است: نتایج این پژوهش همسو با شمار زیادی از پژوهشگران دیگری است که به چنین نتایجی دست یافته اند، از جمله سوین و همکاران(2002)، اریکسون(2006)، نورتون(1999)، آلبرینی(2005)، زین و همکاران(2004) و پیتر آبپون(2001) در پژوهش های خود گزارش کرده اند که به طور کلی معلمانی که با مهارت های IT آشنایی داشته و یا در دوره های ICT شرکت داشته اند میانگین درسی دانش آموزان آنها بیش از دانش آموزان معلمان آموزش ندیده بوده است. در ایران نتایج پژوهش های غفاری (1382)، آملی (1384)، فریبا آور(1385) همسو با نتایج پژوهش حاضر گزارش شده اند.

در ادامه، یکی دیگر از فرضیه های پژوهش به بررسی میزان تفاوت معلمان دارای سواد رایانه ای و فاقد سواد رایانه ای پرداخته است. نتایج حاکی است: تعداد معلمان فاقد سواد رایانه ای به طور معناداری بیش از معلمان با سواد رایانه ای است. در حالی که در میان معلمان مورد پژوهش 28/64 درصد با کامپیوتر و مهارت هایی همچون Power Point  و World آشنایی ندارند!

نتایج پژوهش آلبرینی (2005) در میان معلمان انگلیسی دبیرستان های سوریه نشان می دهد که بالغ بر 73 درصد معلمان آشنا به رایانه و مهارت های چندگانه هستند، و اکثریت قاطع نگاه مثبتی به فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش دارند، همچنین زین و همکاران(2002) در پژوهشی میان معلمان مالزی نشان دادند که 78 درصد معلمان از رایانه و تکنولوژی های آموزشی استفاده می کنند .

تعداد مشاهده (991)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "سواد رایانه ای معلمان، باعث افزایش میزان یادگیری دانش آموزان می شود؟"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید